Una dintre cele mai întâlnite probleme in firmele mici o reprezintă existenta soldului mare din casierie. Iar asta înseamnă un risc fiscal pentru companie.

Asta pentru ca ANAF-ul analizează de la distanta anumite sume din contabilitate in baza cărora pot stabili anumite categorii de risc. Printre datele analizate se numără si soldul contului 5311 – Casa în lei. Cu cat valoarea acestuia este mai mare cu atât riscul fiscal poate creste.

In acest articol scriem cum se întâmplă in practica, in activitatea multor antreprenori ca tine, si ce ai de făcut in viitor sa eviți riscurile fiscale (e chiar simplu)

Banii firmei sau banii mei?

In cele mai multe situații, antreprenorii nu fac bine distincția intre banii lor si banii firmei. Pai daca este firma mea, si banii au intrat in conturile firmei, nu înseamnă ca banii sunt ai mei?

Nu.

Banii firmei, sunt ai firmei. Tot ce intra si iese in si din conturile acesteia trebuie sa fie documentat – sa aibă la baza un document. Patrimoniul firmei e al firmei – doar cu banii proprii poți face ce vrei. Pentru banii firmei exista legi (Legea societăților comerciale, Legea Contabilității, Codul fiscal) care iți spun cum pot fi folosiți.

Daca mergi la bancomat cu cardul firmei sa retragi banii, de obicei contabilul înregistrează aceasta suma ca fiind un transfer in casierie. Practic soldul din casierie creste cu fiecare retragere de numerar din contul bancar. Bineînțeles ca daca exista documente justificative pentru acele sume retrase, soldul din casierie se diminuează cu contravaloarea acestora.

Gândirea potrivita pentru orice retragi numerar este ca suma respectivă trebuie justificată cu documente. Am scos 1000 de lei de la bancomat – înseamnă ca am nevoie de documente justificative pentru această sumă care să arate că sunt utilizați in folosul firmei.

Dar eu sunt micro, nu-i nicio problema. Plătesc impozit la stat în funcție de venituri. Da, am întâlnit de multe ori argumentul acesta la o serie de antreprenori. Cumva valabil și nu prea în același timp. Dacă plătești impozit la venit dar pentru cheltuieli care nu au legătură cu activitatea firmei există riscul ca, în caz de inspecție fiscală, acele sume să fie considerate avantaje în natură și impozitate cu taxe si contribuții salariale.

Bine, bine, dar care e riscul?

Recent, ANAF a emis notificări către multe companii prin care sunt înștiințate ca au soldul mare in casierie, și că pot fi subiectul unei analize de risc fiscal. Iar dacă această analiză de risc stabilește că firma prezintă risc fiscal ridicat, poate fi demarată o inspecție fiscala.

Deși nu este un răspuns standard, in realitate, există o serie de riscuri precum:
  • Legea societăților interzice creditarea (adică împrumutul) firmelor către administratori iar consecință acesteia reprezintă infracțiune
  • Sumele retrase pot fi considerate avantaje in natura si impozitate cu taxele si contribuțiile sociale, ca si cum ar fi venituri din salarii.

Atenție! Sumele utilizate sunt valori nete iar, in caz de inspecție, acestea se brutează (principiul sutei mărite) si poți ajunge sa plătești taxe de încă cel puțin o dată valoarea neta folosita.

Ok, și cum fac să scot acei bani din firmă?

Pana la urma eu am muncit pentru ei si am nevoie sa ii folosesc. M-am ocupat de clienți, de furnizori, de angajați – acum am nevoie sa ma ocup si de mine.

Distribuie dividende trimestrial – e soluția corectă simplă și transparentă.

La sfârșitul fiecărui trimestru poți face un bilanț interimar in baza căruia sa hotărăști retragerea sub forma de dividende a profitului realizat in acel trimestru. Practic aștepți un trimestru, tragi linie sa vezi care a fost profitul, si distribui pe dividende maxim contravaloarea acelui profit. Trebuie sa ai in vedere ca la data distribuției se plătește si impozitul pe dividende (5% anul acesta, 8% din 2023) din valoarea distribuției făcute. Diferența intre distribuție si impozitul pe dividende e suma neta ce poate fi retrasa din companie.

Speram sa te ajute acest articol. Sa ajungi la concluzia ca nu e bine sa retragi bani fără sa existe justificare ca aceștia sunt folosiți in scopul business-ului tău.