Mulți proprietari de afaceri mici sunt atât de ocupați cu treaba de zi cu zi încât nu își fac timp să examineze rapoartele contabile. Deși nu li se acorda foarte multa importanta, de cele mai multe ori aceste situații financiare sunt esențiale pentru a urmări cum funcționează afacerea și cât de bine își gestionează fluxul de numerar.

Este important de înțeles ca aceste rapoarte te ajută să iți gestionezi compania, să eviți surprizele neplăcute și să îți îndeplinești obiectivele personale și financiare. Cunoașterea rapoartelor contabile pe care este OBLIGATORIU să le verifici și când să le verifici te va ajuta să monitorizezi mai eficient performanța, să reduci riscul cauzat de evenimente neprevăzute și iți va permite să iei decizii informate cu privire la afacerea ta.

Așa, si?

Pai, dacă te gândești la CE rapoarte contabile ar fi UTIL sa consulți ca parte a rutinei lunare, am întocmit o listă pe care fiecare mica afacere ar trebui să le verifice la sfârșitul fiecărei luni. 30 min, maxim, rezultate exponențiale.

 

  1. Veniturile totale
  2. Cheltuielile totale
  3. Situația clienților
  4. Situația furnizorilor
  5. Numerarul din casierie
  6. Rezultatul lunii curente si cumulat de la începutul anului (Profit sau Pierdere)

 

Hai sa le punem cuvinte românești, pe înțelesul tuturor, ce sunt si „cu ce se mănâncă” aceste rapoarte.

 

Veniturile totale

Valoarea totală generată de firma ta într-o anumită perioadă ce pot fi generate prin vânzarea de bunuri sau servicii către clienți. Altfel spus, totalitatea sumelor nete (fata TVA) din facturile si/sau bonurile fiscale emise intr-o anumita perioada. De exemplu, dacă firma ta a emis facturi de 100.000 RON intr-un trimestru atunci veniturile companiei tale pentru acel trimestru ar fi de 100.000 RON.

 

Cheltuielile totale

Banii pe care o companie îi cheltuiește pentru a-și menține activitățile de afaceri. Acestea includ costul bunurilor vândute (cat te costa marfa pe care o vinzi), salarii, chirie, utilități, asigurări, reparații, rechizite de birou etc. Suma și acuratețea cheltuielilor raportate în situațiile companiei au un impact semnificativ asupra profiturilor acesteia. Prin urmare, cheltuielile trebuie urmărite și înregistrate cu acuratețe.

 

Situația clienților

Acest raport iți va arăta câți bani ai primit de la clienți, câți sunt restanți, cate zile de întârziere are fiecare client, care sunt partenerii cei mai corecți (care plătesc la timp) si cei de care trebuie urmarăți sa își achite obligațiile. Cum spunea un CEO înțelept, „este important sa emiți facturi dar e mai important sa le încasezi”.

 

Situația furnizorilor

Știi cat de important este sa ții evidenta a ce este de plata si când este de plata. In acest raport găsești ce facturi ai primit de la furnizori, cat anume ai plătit din acestea, cat a mai ramas de plata si datele scadente ale acestora. Este important pentru a ști ce furnizori trebuie achitați in perioada următoare sa-ți gestionezi si sa-ți estimezi banii de care ai nevoie pentru plățile curente.

 

Numerarul din casierie (Casa, sau Registru de casa)

Unul dintre cele mai importante detalii, întrucât cele mai multe societăți si păstrează banii retrași din companie sub forma de numerar in casierie, pana in momentul in care se fac distribuțiile de dividende (fie cele interimare fie cele anuale). Te ajuta foarte mult sa cunoști soldul casieriei pentru a ști câți bani ai disponibili cash (daca business-ul tău funcționează cu tranzacții multiple in numerar) sau pentru a-ti face o impresie de cat trebuie sa distribui pe dividende banii retrași deja si pentru care va trebui achitat impozit pe dividende.

 

Rezultatul lunii curente si cumulat de la începutul anului (Profit sau Pierdere)

Un raport care menționează poziția neta a firmei, la finalul respectivei perioade: profit sau pierdere. Daca veniturile total sunt mai mari decât cheltuielile totale, atunci firma ta are profit. Daca veniturile total sunt mai mici decât cheltuielile totale, atunci firma ta are pierdere. De aici si importanta veniturilor si cheltuielilor: întotdeauna focusul trebuie sa fie pe creșterea sau diversificarea veniturilor si, in același timp, pe diminuarea cheltuielilor.

 

Analiza si parcurgerea acestor rapoarte nu durează mai mult de 1 ora in fiecare luna. Dar aceasta ora, investita lunar, poate aduce beneficii semnificative afacerii tale. Fii perseverent, citește rapoartele, pune-i întrebări contabilului pe fiecare dintre acestea, cauta sa le ții din scurt si, garantat, vei avea o poziție confortabila asupra situației financiare a firmei tale.

 

Uite cum arata un raport simplu, într-o pagina, pe care noi il pregătim clienților noștri.

Indicatori financiari