ANAF a prezentat câteva probleme destul de interesante din cadrul inspecțiilor fiscale finalizate in luna Octombrie. In urma acestora fie au fost stabilite sume suplimentare de plată, fie s-a refuzat deducerea TVA, fie nu s-a acordat drept de deducere a cheltuielilor înregistrate.

Am trecut prin lista problemelor găsite si le explicam mai jos pe înțelesul tău astfel încât pe viitor sa nu te găsești in vreuna din aceste situații.

Pe parte de TVA:

! Problema identificată de ANAF

Firmă de comerț en-gross a desfășurat activitate pe perioada ln care a avut codul de înregistrare in scopuri de TVA anulat fara a calcula, evidenția si declara TVA colectat in decontul special de taxa cod D311, fiind astfel stabilit TVA suplimentar de plata.

✓ Cum poți sa eviți tu această situație pe firma ta?

Sa ai un contabil responsabil care verifica in mod constant comunicările ANAF din Spațiul Privat Virtual (SPV). Absolut orice comunicare din partea ANAF se face in SPV. Pentru exemplul de mai sus, daca SPV era verificat periodic, atunci contabilul ar fi văzut ca s-a emis decizie de anulare a codului de TVA si ar fi informat patronul firmei.

! Problema identificată de ANAF

Într-un alt control fiscal desfășurat la o societate de transporturi inspectorii au descoperit ca nu s-a ajustat TVA aferenta mărfii expirate si ca a fost înregistrată o factura de prestări servicii in afara contractului.

✓ Cum poți sa eviți tu această situație pe firma ta?

Obligatoriu contract pentru toate facturile pe care le primești – nu exista sa înregistrezi un cost in firmă fără contract.

Dacă ai comercializare de mărfuri in obiectul de activitate, atunci trebuie sa te asiguri ca bunurile expirate au fost scoase din circuitul economic prin distrugere. Distrugere care poate fi efectuată fie intern de către o comisie numită de către administrator fie de către o societate specializată. In ambele situații trebuie să existe un document semnat care să ateste distrugerea

! Problema identificată de ANAF

Persoana fizică, dezvoltator imobiliar, nu a prezentat documente justificative (facturi, bonuri) de achiziție a materialelor de construcție si, astfel, inspectorii nu au acordat drept de deducere a TVA aferente achizițiilor. Practic, inspectorii fiscali au obligat persoana fizica sa plătească TVA-ul colectat pentru vânzările de apartamente dar nu au acordat deducere pentru achizițiile de materiale.

✓ Cum poți sa eviți tu această situație pe firma ta?

Vorbește cu un contabil, păstrează documentele, înregistrează-te fiscal, depune declarațiile de TVA.

Pe parte de Impozit pe Profit:

! Problema identificată de ANAF

Aceeași firmă de comerț en-gross nu a inclus cheltuielile reprezentând sponsorizări in valoarea cheltuielilor nedeductibile fiscal in declarațiile anuale de impozit pe profit. In același timp, nu a calculat corect valoarea cheltuielilor nedeductibile prin neincluderea in valoarea acestora a cheltuielilor cu amortizarea. Pe scurt: a calculat greșit impozitul pe profit fără sa considere nedeductibile cheltuielile cu sponsorizarea si amortizarea.

✓ Cum poți sa eviți tu această situație pe firma ta?

Daca ești stăpân pe cifre, e bine sa verifici si tu fiecare calcul de impozit pe profit trimestrial si/sau anual, sa pui întrebări la fiecare linie din calcul. Chiar daca par întrebări tâmpite, e bine totuși sa le pui. Sau cauta un consultant fiscal mai bun care sa verifice si sa confirme calculele anuale de impozit pe profit pregătite de contabilul tău. Poate fi un cost mic pentru un beneficiu ulterior semnificativ.

! Problema identificată de ANAF

O alta companie a înregistrat in contabilitate o factura cu o denumire generala a serviciilor  – Profit ajustat – pentru care nu a putut face dovada prestării respectivelor servicii. Din acest motiv cheltuiala respectiva a fost considerata nedeductibila.

✓ Cum poți sa eviți tu această situație pe firma ta?

La înregistrarea fiecărei facturi emise pentru servicii prestate este obligatoriu sa te asiguri ca rezulta fără echivoc dovada prestării respectivelor servicii. Aceasta dovada poate fi, de obicei, o anexa sau raport de activitate in care sunt detaliate serviciile prestate, perioada in care au fost efectuate, timpul alocat, volumul lucrărilor, tarifele utilizate. Aceste informații ar trebui sa fie suficiente pentru acordarea dreptului de deducere a cheltuielii.

! Problema identificată de ANAF

O societate a întocmit facturi de storno pentru produse refuzate calitativ (cu defecte) de clienți. Pentru aceste stornări nu au fost prezentate documente din care sa rezulte ca marfa a fost distrusa si nu mai intra in circuitul economic. Din acest motiv bunurile respective au fost încadrate din punct de vedere contabil si fiscal ca lipsuri la inventar, cheltuiala nedeductibila.

✓ Cum poți sa eviți tu această situație pe firma ta?

Daca ai livrare de bunuri si ai obligația contractuala sa primești retur ce nu se vinde sau nu îndeplinește condițiile de calitate impuse, asigura-te ca:

  1. Bunurile respective sunt reintroduse in gestiunea ta (factura de storno sa aibă si NIR de intrare in gestiune)
  2. Daca sunt deteriorate, atunci asigura-te ca ai un contract cu un centru specializat de colectare a deșeurilor si iți pot elibera un document de preluare a bunurilor respective
  3. In baza acelui document poți scoate din gestiune bunurile deteriorate calitativ si iți poți deduce cheltuiala si TVA-ul aferente.

P.S. Lista integrala a problemelor identificate de ANAF in Octombrie o găsești aici